Bullet Journal versieren zonder te tekenen

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst het bewuste filmpje zag over het bijhouden van een bullet journal, vond ik het meteen geweldig. Plannen vind ik nog wel eens lastig - ik ben gewoon een superchaoot zeg maar - en ik ben altijd op zoek naar manieren om dit voor mezelf handiger te maken. Dankzij mijn man was ik al over naar een digitale agenda voor mijn afspraken, dan kan hij me zo af en toe porren als ik iets dreig te vergeten. Maar wat doe ik met al die andere dingen die ik bij wil houden? En ik miste het schrijven enorm!

Ik ging dus meteen proberen. De 'kale' versie werkt voor mij eigenlijk al erg goed, lekker dat overzicht. En toch, al snel kwam ik op andere plekken de mooiste creaties tegen die mensen ermee maakten. En ja, dat planner versieren, ik vind dat zelf ook erg leuk, dus ik zou er graag iets mee willen doen. Maar mooie tekeningen maken zoals je op pinterest vaak ziet, dat lukt me nu nog steeds niet.

Voor het eerst heb ik me daardoor niet laten tegenhouden om de methode toch te gebruiken. Een tijd lang alleen in de vorm van dagelijkse takenlijstjes, met zo af en toe een stukje washi-tape. Tegenwoordig durf ik ook naar andere dingen te kijken, bijvoorbeeld op pinterest, en er mijn eigen draai aan te geven.



Mijn ervaring is, dat een aantal dingen enorm handig zijn bij het versieren als je niet wilt tekenen. Bijvoorbeeld:

  • Stickers. Die zijn er in heel veel verschillende soorten, vormen en maten. Van lekker kinderlijke prinsessenstickers tot opstrijkstickers ... Meestal haal ik die of bij de Zeeman, of bij de Action.
  • Washi-tape. Dat is een van de eerste dingen die ik gebruikte, en supermakkelijk. Je kan een keer ergens een randje maken, of een vlaggetje aan een pagina om die te markeren, of ... Ook die zijn op verschillende plekken te koop, in verschillende breedtes en met heel veel motiefjes. Mijn aanrader: ook weer die van de Action. De hebben leuke figuurtjes, en scheuren bij mij minder makkelijk verkeerd dan die van de Hema.
  • Plaatjes uit tijdschriften. Die zijn ideaal als je weinig aan je bullet journal wilt of kunt besteden. Het ziet er al snel leuk uit, zonder dat het je iets (extra's) kost. Zelf krijg ik wel eens tijdschriften doorgeschoven van mijn moeder, maar ik gebruik bijvoorbeeld ook de gratis tijdschriften uit supermarkten.
  • Poezie-plaatjes. Zie de foto hieronder, ze zijn toch superschattig?
  • Een pritt-stift om de plaatjes op te kunnen plakken
  • Markeerstiften. Ik vind zelf de pastel-tinten supermooi. Maar ook die met felle kleuren kunnen erg leuk zijn.


Verder is het, heb ik gemerkt, ook leuk om los te laten dat je goed moet kunnen tekenen. Juist in een bullet journal durf ik nu lekker te proberen en te kliederen! En soms is het ook weer erg fijn om back to basic te gaan en het echt alleen als planner te gebruiken.

Reacties