Keuzes maken

Iedereen moet keuzes maken. Als je weinig te besteden hebt, zoals wij, maak je andere keuzes dan iemand die rijk is, maar ook die maakt keuzes. Die om veel en hard te werken bijvoorbeeld. Ik heb niet de illusie dat wat dat betreft het leven van een rijk iemand veel makkelijker is dan de mijne. De keuzes zijn anders, dat is het vooral.

keuzes-maken-tas-plannen-eten


De keuzes die ik nu maak zijn al heel anders dan die van een paar jaar geleden. Drie jaar geleden hadden we, met maar 55 euro in de week waar ook nog de woon-werk-reiskosten van Jos af moesten, relatief echt bijna niets te besteden. En toch hebben we het gered. Veel mensen vonden het knap, voor mij was het vooral een kwestie van goed weten wat ik belangrijk vond en waar ik voor koos.

Sommige dingen die ik toen deed, zou ik nu niet meer kunnen doen, door een nieuw ontdekte voedselallergie bijvoorbeeld. Zo gooit het leven altijd wel een nieuwe uitdaging op je pad. Als het gezegd wordt, 'dat is geen probleem maar een uitdaging', vind ik het eigenlijk behoorlijk een jeukwoord. In de praktijk werkt het voor ons vaak wel zo.

Keuzes die voor mij belangrijk zijn, daaronder valt goed en gezond blijven eten. Pakjes en zakjes gebruiken we al jaren niet meer. Dat maakt de omschakeling nu een stuk makkelijker, omdat in de kruiden in die pakjes vaak paprika of chilipeper verwerkt zit. Als je een allergie hebt voor nachtschade, zorgt dat voor enorme buikpijn. Gelukkig was het al veel goedkoper om zelf met gedroogde kruiden te werken! Dingen als diepvriesgroenten gebruiken en niet per se iets van een merk willen hebben zijn geijkte dingen. Frisdrank en alcohol hebben we praktisch nooit in huis, op zo af en toe een speciaalbiertje of een verjaardag na. Dat laatste scheelt een hoop geld én is gezonder.

Er zijn ook keuzes die we (soms nog) niet gemaakt hebben. We eten heel weinig en heel bewust vlees, maar zijn geen vegetariërs. Ik geloof zeker dat je zonder vlees goedkoop en gezond kan eten, maar ik geef toe: er helemaal vanaf raken lukt mij nog niet, en Jos zeker niet. Ik zou ook best wel zelf brood willen gaan bakken, maar heb er de prioriteit nog niet voor gevonden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer gebieden waarop gekozen moet worden. Misschien ga ik er nog wat meer over schrijven.

Reacties