Keuzes maken: eten

Ik schreef deze week over het maken van keuzes. Een van de dingen waarin iedereen keuzes maakt, is voedsel. Als je op internet zoekt naar wat gezond is, kom je alleen al heel veel verschillende ideeën tegen. Dan is het de vraag: wat voor keuzes maak je, en hoe ver ga je daarin?


Zo vind ik het belangrijk om bewust om te gaan met het eten van vlees en zuivel. Ik ben niet veganistisch, zelfs geen vegetariër. Dat zou voor mij sowieso lastig worden; ik ben depressiegevoelig, en juist door (wat) vlees te eten kan ik dat met voedingsstoffen een deel ondervangen. Daarmee zeg ik trouwens niet dat een goed dieet dit soort problemen zomaar oplost. Om uit mijn depressies te komen en blijven slik ik al een jaar antidepressiva en heb ik ondertussen aardig wat therapieën achter de rug. Aan de andere kant wil ik dus ook niet de kat op het spek binden door alle dierlijke producten te laten staan. Wat ik dan wel weer doe is minder vlees eten dan veel andere mensen normaal vinden, en waar mogelijk biologisch kopen. Ook toen dat nog een stuk moeilijker ging, dat biologisch kopen, kon het al beter omdat ik minder vlees at. En als het niet lukte at ik in ieder geval minder van het minder goede vlees. Ik maakte en maak die keuze, een ander zal wat dat betreft anders kiezen. En weet je, dat is helemaal oke. Vegetariërs en veganisten vind ik ontzettend knap, dat ik een andere keuze maak doet daar niets aan af.

Iets anders waar wij voor kiezen is zo veel mogelijk zelf maken. Dat deden we sowieso al; in plaats van een nasi- of pastagroentenpakket kochten we een grote zak paprika's, wat blikjes tomaat, uien en diepvriesgroenten. Door dingen zelf te snijden en combineren konden we zo heel veel gezonds eten. Nu Jos een allergie heeft voor nachtschade wordt de samenstelling wat anders - bijvoorbeeld wat meer spinazie door de pasta, of een extra spitskool voor een paar keer in de nasi in plaats van tomaten en paprika's - en ook dat gaat weer een stuk makkelijker omdat we al dingen zelf maken. Kruiden doen we ook zelf, zonder mix. Het grappige is dat het eten op deze manier gezonder wordt, zeker als je het weglaten van pakjes en groenten/kruiden waar een allergie voor is meerekent, en goedkoper dan als je alles voorgesneden en bewerkt koopt.

Er wordt vaak gezegd dat als je weinig geld hebt het eigenlijk te duur is om gezond te eten. Mijn ervaring is dus anders, omdat ik bewuste keuzes maakte. Sowieso halen wij eerst wat er echt nodig is en wat gezond is, en zijn de extraatjes het eerste wat afvalt. Je kan kiezen zelf pizza te maken, in plaats van een diepvriespizza te eten of deze zelfs te laten bezorgen. Dan kan je nog zelf kiezen wat er op gaat ook. Je kan kiezen die zak chips te laten staan, en een goedkope zak appels te halen. In de herfst kost een kilo Elstars ongeveer hetzelfde als de goedkoopste zak chips, een paar bananen ook. In plaats van frisdrank kan je water drinken.

Juist door het bewust zijn dat we zelf nog keuzes kunnen maken wat we in onze mond stoppen en wat niet, heeft gemaakt dat ik me nooit arm heb gevoeld. Ik voel me juist rijk dat ik mag kiezen om gezond te eten door dingen zelf te doen.

Bron foto: Pixabay

Reacties