Minimalistische bullet journal

Hier vertelde ik al over hoe je zonder te tekenen makkelijk je bullet journal kan versieren. Als je het versieren erg leuk vindt en graag daar iets mee wilt doen, kan het erg fijn zijn als het niet meteen te moeilijk is.

Zelf merk ik dat ik juist steeds meer neig naar het minimalistisch houden van mijn journal. Zo af en toe een sticker of plaatje erbij vind ik nog steeds leuk, maar dan wel met mate. Dingen een kleurtje geven en tape gebruiken heeft voor mij steeds meer vooral een functie, bijvoorbeeld het markeren van een pagina of duidelijker maken van onderdelen.

Op de foto zie je mijn voorlopige weekoverzicht van deze week. Omdat ik toch al uit moet kijken met het aantal afspraken op een dag, maak ik er een enkele pagina van. De dagen krijgen een kleurtje, en ik kan per dag een afspraak inplannen. Zo verkijk ik mezelf meteen minder op de tijd en energie die ik beschikbaar heb.

Er zijn mensen die hun bullet journal nog minimalistischer bijhouden, met alleen een pen en een boekje. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Hoe minder je op dit gebied doet, hoe minder materialen en 'troepjes' je nodig hebt.

Voor mij is de reden om minder te gaan versieren vooral het overzichtelijk houden van mijn journal. Ik ben enorm chaotisch, en het originele idee van de bullet journal spak mij juist zo aan omdat ik daarmee wat meer overzicht in mijn leven kan scheppen. Laat ik dat dan vooral ook lekker doen. Uiteindelijk spreekt de eenvoud me meer aan merk ik.

Reacties